جهت دسترسی سریع تر روی عنوان هر بخش کلیک کنید.

لوله کشی پکیج و شوفاژ

برای جلوگیری از اتلاف انرژی و ماندگاری بیشتر تجهیزات، بسیار مهم است که لوله کشی پکیج دیواری طبق اصول و استانداردها انجام شود. 

لوله کشی پکیج در دو مرحله انجام می شود :

  • لوله کشی آب
  • لوله کشی گاز

لوله کشی پکیج به روش انشعابی

از این روش زمانی استفاده می‌شود که لوله کشی آب ساختمان هم به روش انشعابی باشد.

لوله کشی به روش انشعابی خود به دو صورت توکار و روکار انجام می‌شود. همانطور که از اسم هر روش مشخص است.

در روش روکار لوله آب سردی که باید به پکیج وصل شود یه صورت روکار نصب می‌شود و در روش توکار لوله آب سرد به صورت زیرکار به پکیج وصل می‌شود. توجه داشته باشید که شما در زمان ساخت و ساز خانه می‌توانید از روش توکار استفاده کنید.

لوله کشی شوفاژ و پکیج به صورت کلکتوری

در روش لوله کشی پکیج به روش کلکتوری، از وسیله ای به اسم کلکتور استفاده می‌شود که میله ای شکل است و روی سطح آن چند خروجی دارد که آب را به صورت یکسان به بخش‌های مختلف انتقال می‌ده. در سیستم لوله کشی کلکتوری نیاز به یک کلکتور مجزا برای پکیج است.

در این روش یک انشعاب از رایز اصلی را ابتدا به کلکتور پکیج می‌دهیم و بعد از اون لوله برگشتی از کلکتور را به پکیج وصل می کنیم، این روش دارای مزیت های زیادی از جمله، کنترل یکسان جریان آب، کنترل شار آب، افزایش بازدهی پکیج و طول عمر زیاد است.

مراحل لوله کشی پکیج یا لوله کشی شوفاژ

در ادامه برایتان، مراحل لوله کشی پکیج و شوفاژ را بیان کرده‌ایم. این مورد را در نظر داشته باشید که خودتان اقدام به لوله کشی نکنید؛ انجام این کار نیاز به تخصص و چندین مرتبه انجام دارد. مراحلی که در ادامه برای شما بیان شده، صرفا برای آشنایی بیشتر شما با روند لوله کشی شوفاژ و پکیج است. 

  1. در اولین مرحله از لوله کشی پکیج، لوله کش باید اقدام به تهیه نقشه‌ای از لوله کشی ساختمان کند. در انجام لوله کشی، بسیار مهم است که مسیر مناسب انتخاب شود تا علاوه بر عدم تداخل پیدا لوله‌ها با یکدیگر، نیاز به تخریب چندین محل در خانه نشود. 
  2. پس از بررسی نقشه لوله‌های واحد، محل مناسب برای قرار گرفتن رادیاتورها مشخص می‌شود. با توجه به تعداد پره‌های هر رادیاتور، فضای تحت پوششان مشخص می‌شود؛ و فواصل مناسب میان آن‌ها نیز تعیین می‌شود.
  3. در آخرین قدم، لوله کش اقدام به تخریب محل‌های مورد نیاز و کشیدن لوله‌های رفت و برگشت با توجه به نوع لوله کشی انتخابی، می‌کند.

نکات مهم لوله کشی در محل نصب پکیج

قبل از لوله کشی پکیج و شوفاژ بسیار مهم است که بدانید که پکیج را کجا نصب کنید؛ در ادامه نکاتی پیرامون سه محل نصب پکیج آورده شده است که در زمان لوله کشی پکیج ساختمان، بایستی مورد توجه قرار بگیرد.

لوله کشی پکیج و نصب آن در آشپزخانه

اگر تمایل دارید که پکیج در آشپزخانه نصب شود، لوله کش پکیج و شوفاژ باید دقت کند که پکیج نباید بالای اجاق گاز یا هر وسیله گرمایشی دیگر نصب شود. همچنین فواصل باید به‌خوبی رعایت شوند. پکیج حداقل باید 1 متر با دیوار روبروی خود، و حداقل 15 سانتی‌متر از دیوار یا کابینت کنار خود فاصله داشته باشد؛ و فاصله آن با زمین نیز نباید کمتر از 120 سانتی‌متر باشد.

لوله کشی و نصب پکیج در کابینت

اگر می‌خواهید پکیج دیواری را داخل کابینت تعبیه و از مدل دیواری دودکش دار استفاده کنید، باید از کابنتی استفاده کنید که در آن کرکره ای باشد، زیرا پکیج برای سوخت نیاز به اکسیژن دارد و تنها در اینصورت می‌تواند اکسیژن مورد نیازش را تامین کند.

لوله کشی و نصب پکیج در تراس

به منظور افزایش مکش، بهتر است که دستگاه پکیج پایین تر از دریچه دودکش نصب شود. بنابراین فاصله استاندارد کلاهک تعدیل دودکش تا دریچه دودکش باید حداقل 30 سانتی‌متر باشد. برای رعایت این فاصله باید در زمان لوله کشی پکیج، محل قرارگیری لوله آب گرم و سرد و لوله کشی گاز

نکات مهم پیش از لوله کشی پکیج :

انتخاب نوع لوله کشی

نوع سیستم لوله کشی پکیج شوفاژ دیواری یا به زبان ساده‌تر طرز لوله کشی پکیج دیواری (برای مثال نحوه لوله کشی پکیج بوتان) به‌طور کلی به 2 مدل روکار و توکار تقسیم می‌شود. مشخصا نحوه لوله کشی توکار پکیج زیبایی بیشتری دارد و از شلوغ شدن آشپزخانه شما جلوگیری می‌کند. استفاده از لوله‌های 5 لایه در لوله کشی روکار، امنیت و کارایی را در بیشترین حد آن نگه می‌دارد. نحوه لوله کشی پکیج با لوله سفید نیز در این روش محبوب است.

 

جنس و طول لوله

مورد دیگر در نکات مهم در لوله کشی پکیج انتخاب لوله با جنس و طول مناسب است. در انتخاب لوله باید به مواردی از جمله قطر، ضخامت، محل نصب پکیج، مساحت واحد، قدرت پمپ پکیج و… دقت زیادی کرد. لوله‌های پلاستیکی نیز به دلیل مقاومت بالای خود بسیار رایج و محبوب هستند.

 

متراژ مناسب لوله

انتخاب متراژ مناسب لوله ها در لوله کشی پکیج مربوط به پیشگیری از فشار مضاعف روی پمپ است. به این صورت که اگر در لوله کشی شوفاژ و پکیج مجبور به لوله کشی با متراژ بالا می‌شوید، در قسمت رفت یک پمپ کمکی قرار دهید که فشار کمتری روی پمپ اصلی باشد.

انتخاب مسیر مناسب

یکی از مهمترین نکات در طرز لوله کشی پکیج دیواری انتخاب مسیر مناسب برای لوله کشی است. بعد از تعیین مسیر درست لوله کشی باید طول مسیرها را مشخص کرد تا لوله‌ها در اندازه و قطر مناسب تهیه شوند.

مسیر لوله کشی رادیاتور شوفاژ باید به گونه ای باشد که از زانو و لوله های پرپیچ و خم کمتر استفاده شده باشد.

مسیر نامناسب با زانوها و لوله کشی‌های پر پیچ و خم فشار بیشتری به پمپ پکیج وارد و کار آن را سخت‌تر می‌کند. درصورت استفاده از زانو قطر لوله باید 25 و زانو باید 45 درجه باشد تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

محل رادیاتورها

یکی از نکات اجرایی لوله کشی پکیج و شوفاژ ساختمان، توجه به محل قرار گرفتن رادیاتورهاست. بهتر است آنها را زیر پنجره‌های واحد قرار داد تا کاملا سرمای بیرون را خنثی کنند.

انواع سیستم لوله کشی پکیج شوفاژ دیواری

  • لوله کشی شوفاز به صورت تک لوله: در این روش مسیر رفت و برگشت آب، بوسیله یک لوله انجام می ‌شود.
  • لوله کشی مختلط: در این روش لوله‌ها هم در کف زمین هم در سقف کاذب قرار می‌گیرد.
  • لوله کشی با برگشت مستقیم: این سیستم یک لوله کشی خوب برای منازل و محیط‌های کوچک است که در واقع یک مسیر و لوله برای مسیر رفت و یک لوله برای مسیر برگشت در نظر گرفته می‌شود
  • لوله کشی با برگشت معکوس: در بیشتر ساختمان‌های شهری با متراژ متوسط از این سیستم استفاده می‌کنند.

برای دریافت خدمات تاسیسات ساختمان و تعمیرات رادیاتور و پکیج فرم زیر را پر کنید

پیج اینستاگرام
مشاوره آنلاین