نوشته ها
آرشیتکت علی مرادی
آقای علی مرادی
achilanweb@gmail.com
دارای 10 سال سابقه طراحی دکوراسیون داخلی دارای 10 سال سابقه طراحی دکوراسیون داخلی
مقالات آموزشی
دسته بندی ها
شبکه های اجتماعی
برچسب ها
بازسازی سقف خانه

نکات حائز اهمیت و مراحل بازسازی سقف خانه

جهت دسترسی سریع تر روی عنوان هر بخش کلیک کنید.

وجود خانه های قدیمی و ویلایی، نیازمند رسیدگی و بازسازی می باشند. زیرا این خانه ها پس از مدتی دچار خرابی هایی می شوند.که باید برای بقای بنا به سرعت، آنها را تعمیر نمود.یکی از دغدغه های مهم زندگی در خانه های قدیمی نم دادن و ترک برداشتن سقف می باشد.

وجود خانه های قدیمی و ویلایی، نیازمند رسیدگی و بازسازی می باشند. زیرا این خانه ها پس از مدتی دچار خرابی هایی می شوند. که باید برای بقای بنا به سرعت، آنها را تعمیر نمود. یکی از دغدغه های مهم زندگی در خانه های قدیمی نم دادن، ترک برداشتن و یا حتی کنده شدن گچ و رنگ سقف می باشد.

از همین رو هر خانه قدیمی نیازمند بازسازی سقف خانه، می باشد. خیلی از افراد با ضرورت بازسازی سقف خانه ها و مراحل آن، آشنایی کاملی ندارند. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم شما را با اهمیت بازسازی سقف خانه و مراحل اجرای آن، به طور کامل آشنا کنیم.

 

                                                 بازسازی سقف خانه

نکات حائز اهمیت و مراحل بازسازی سقف خانه

بازسازی سقف خانه چیست؟

از آنجایی که سقف خانه های قدیمی به هر دلیلی ممکن است، به تعمیر نیاز داشته باشند. بازسازی نمودن سقف ها امری ضروری محسوب می شود. یکی از بزرگ ترین اشتباهات در شناخت بازسازی، یکی دانستن بازسازی و نوسازی می باشد. در ابتدا باید بدانید که، نوسازی عملیاتی است که به منظور انجام کارهای سطحی مانند رنگ آمیزی اجرایی می شود.

اما عملیات بازسازی کمی گسترده تر است. تعویض نمودن لوله کشی ها و تعمیر سیم های برق از جمله عملیاتی می باشد. که به منظور بازسازی سقف ها اجرایی می شوند. به طور کلی عملیات نوسازی به منظور حفظ زیبایی خانه مورد استفاده قرار می گیرد. اما بازسازی علاوه بر زیبایی موجب آسایش و رفاه بیشتر نیز می گردد.

 

                                             مراحل بازسازی سقف

بازسازی نصب و اجرا سقف آفیس

 

انواع سقف ها 

  • سقف طاق ضربی: از قدیمی ترین نوع سقف ها می باشد. که به دلیل ضعف در برابر زلزله و وزن بالا، امروزه خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد.
  • سقف نیازیت: این نوع از سقف ها، ترکیبی از تیرچه های فلزی و آرماتورهای جدا می باشند. که از مهم ترین ویژگی های این نوع سقف، می توان به عدم نیاز آن به بتن، اشاره نمود.
  • سقف کامپوزیت: یکی از انواع سقف ها، کامپوزیت می باشد. که ترکیبی از فولاد و بتن می باشد. از معایب این نوع سقف ها می توان به محدودیت های موجود به منظور اجرای آنها اشاره نمود. همچنین امکان عبور تاسیسات از درون سقف وجود ندارد. از طرفی این نوع سقف سازگاری با اسکلت های بتنی ندارد.
  • سقف دال بتنی: این نوع از سقف ها به دلیل وزن بسیار بالایی که دارند. و همچنین هزینه اجرای آنها، که نسبتا گران می باشد. خیلی کم مورد استفاده قرار می گیرند.
  • سقف های تیرچه بلوک: این نوع از سقف ها، از تیرچه، بلوک، بتن و آرماتورهای حرارتی و تقویتی ساخته می شوند. که در صورت استفاده از قالب، نیازی به استفاده از بلوک نمی باشد. در این صورت فضایی بسیار مفید برای عبور لوله های تاسیساتی درون سقف ایجاد می گردد.

 

                                        بازسازی سقف منزل کلاسیک

بازسازی سقف منزل به سبک کلاسیک

انواع روش های بازسازی سقف خانه

با توجه به طراحی خانه های قدیمی، که هر کدام از سبکی خاص در معماری پیروی می کنند. همچنین با توجه نمودن به میزان خسارات وارده به سقف ها، روش های بازسازی سقف ها کاملا متفاوت می باشند. بازسازی سقف خانه ها معمولا با استفاده از دو روش حفاظتی و سبکی اجرایی می شود.

 بازسازی حفاظتی: یکی از مهم ترین روش های بازسازی، این روش می باشد. زیرا میزان خسارات وارده به سقف را مورد بررسی قرار می دهد. و با توجه به میزان خسارت، روش های بازسازی عمیق تری را اجرایی می کند. از طرفی بروز اشتباهات در این روش از بازسازی، می تواند هزینه های زیادی را به همراه داشته باشد.

بازسازی سبکی: یکی دیگر از روش های بازسازی سقف ها، بازسازی سبکی می باشد. در این روش با توجه به سبک خانه و یا سبک مورد علاقه مالک، می توان انتخاب نمود که، بازسازی به چه صورتی انجام شود. به طور مثال در خانه هایی که به سبک مدرن طراحی و ساخته شده اند. بازسازی سقف به صورت سنتی کاملا، امری نامتعارف و نامناسب است.

                                             بازسازی سقف منزل مدرن

بازسازی منزل به سبک کلاسیک

مراحل بازسازی سقف خانه

به منظور دست یابی به نتیجه ای بهتر، نیاز است تا تمامی مراحل بازسازی را مطابق با اصول درست آن، انجام دهید.

  • مرحله اول: در ابتدا باید میزان خسارات سقف را مورد بررسی قرار دهید. در این صورت می توانید میزان خسارات و نوع تعمیرات در بازسازی سقف خانه را برآورد نمایید.
  • مرحله دوم: در ادامه نیاز است تا، پیمانکاری را پیدا کنید که در کار خود، حرفه ای باشد. و بتواند بهترین خدمات را با مناسب ترین قیمت در اختیار شما، قرار دهد. اطمینان به هر پیمانکار نا معتبر می تواند، شما را مجبور به دوباره کاری و صرف زمان و هزینه ی بیشتری کند. همچنین در این مرحله، شما باید نوع قرارداد با پیمانکار را نیز باید مشخص نمایید. برخی از پیمانکاران به صورت روز مزد و برخی دیگر به صورت کنترات، با شما توافق می کنند.

شما باید با توجه به درصد تعمیرات در بازسازی، نوع قرارداد را انتخاب نمایید. معمولا به صرفه ترین نوع قرارداد برای پروژه های کوچک روزمزد و برای پروژه های بزرگ، کنترات می باشد. شما باید با توجه به نیاز پروژه، قرارداد مناسب را انتخاب نمایید.

  • مرحله سوم: در مرحله سوم شما می توانید، شروع به بازسازی سقف نمایید. پس از انجام توافق با پیمانکار، نیاز است تا شرایط لازم را در خانه مهیا نمایید. و پیمانکار مطابق با آن شروع به بازسازی سقف نماید. به طور مثال در صورت تعمیر سیم کشی های برق سقف، نیاز به قطع برق خانه می باشد.

در صورتی که قصد تعویض و تعمیر لوله کشی های آب را داشته باشید. نیاز است تا آب از فلکه اصلی قطع شود. اجرای گچ کاری و رنگ آمیزی، اجرای سقف های کاذب در صورت توافق و در نهایت تمیز کاری و پاک سازی خانه.

 

                                          مراحل بازسازی سقف خانه

بازسازی منزل سقف کناف آلمانی

  • مرحله چهارم: در انتها نیاز است تا، تمامی تعمیرات انجام شده، توسط مالک یا کارفرما، مورد بررسی قرار گیرد. و در صورت وجود مشکل، آن را با پیمانکار در میان بگذارد. و پیمانکار در سریع ترین زمان، باید برای رفع آن اقدام نماید.

آیا بازسازی سقف خانه ها نیازمند دریافت مجوز می باشد؟

معمولا بازسازی سقف ها جزو پروژه های تعمیراتی، در فضای داخلی خانه می باشند. به طور کلی بازسازی نمودن سقف خانه ها، موجب تغییر کاربری بنا نمی شود. همچنین نیاز به جا به جایی فضای راه پله ها وجود ندارد. از طرفی برای بازسازی سقف ها نیازی به تخریب و جا به جایی دیوارهای باربر نیست. بنابراین برای بازسازی نمودن سقف ها، نیازی به دریافت مجوز نیست.

                                        هدف از بازسازی سقف خانه

بازسازی سقف اتاق خواب منزل

چرا بازسازی سقف خانه؟

قطعا تغییر خانه و محل زندگی به دلیل مشکلات سقف خانه، امری غیر عقلانی می باشد. از طرفی در صورتی که سقف خانه ها دچار مشکل شوند. امکان نم دادن سقف ها، خسارت وارد کردن به سیم کشی و لوله کشی و همچنین ترک برداشتن و ریختن سقف وجود دارد. این مشکلات علاوه بر از بین بردن زیبایی کلی خانه شما، آسایش شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

به طور مثال در صورت ترکیدن لوله های آبی که از سقف عبور کرده اند. احتمال چکه کردن آب از سقف،هزینه های بالای قبض آب، زرد شدن سقف و در نهایت از بین رفتن زیبایی فضا و … از جمله مشکلات پیش رو می باشد. از طرفی تخریب و ساخت مجدد سقف ها بسیار زمان بر و هزینه بر می باشد. به همین دلیل است که، بازسازی نمودن سقف ها می تواند بهترین روش با کمترین هزینه باشد.

                                      مراحل بازسازی سقف خانه

مراحل بازسازی سقف خانه

همچنین اگر تصویری از خانه های قدیمی در ذهن خود داشته باشید. گچ بری هایی شبیه به گل و بسیار بزرگ در وسط سقف ها و یک سری اشکال شبیه به هم در گوشه های دیوارها را به یاد خواهید آورد. گچ بری هایی که امروزه خیلی مورد استقبال قرار نمی گیرند. استفاده از کناف ها، امروزه تنوع بسیار بالایی را در ایجاد گچ بری های سقف، به وجود آورده است.

همچنین استفاده از سقف های کاذب، کیفیت سلیقه ها را نیز افزایش داده است. به همین دلیل است که خیلی از افراد با استقبال از سبک مدرن و کلاسیک در معماری، به فکر بازسازی سقف خانه های قدیمی خود افتاده اند.

استفاده از کناف ها در بازسازی سقف خانه ها

خیلی از افراد به دنبال این هستند که، با هزینه ای کم بتوانند سقف های ساده خانه خود را زیباتر نمایند. استفاده از کناف ها در این امر بسیار به آنها کمک می کند. زیرا می توانند بدون تخریب و تعمیرات عمیقی سقف، از آنها استفاده نمایند. کناف ها از جمله متریال های معماری می باشند. که می توانند با کمترین هزینه و در کمترین زمان، فضای داخلی خانه شما و سقف ها را تغییر دهند.

استفاده از نورپردازی از چندین سال پیش در سقف ها اجرایی شد. و از همان ابتدا مورد پسند بسیاری از افراد قرار گرفت. با گذشت زمان، شکل و طراحی این نورپردازی ها نیز تغییر کرد. امروزه نورپردازی ها در سقف کاملا مخفی اجرایی می شوند. از طرفی معمولا در تمامی سبک های معماری از این نورپردازی ها، استقبال شده است. اگر شما نیز دوست دارید که، از این نورپردازی های جذاب روی سقف های ساده خانه خود، استفاده نمایید.

به صرف ترین روش استفاده از کناف ها می باشد. با زمینه سازی روی سقف، برق کشی و نصب کناف ها می توانید از این نورپردازی ها لذت ببرید.

 

                                   استفاده از کناف ها در بازسازی سقف خانه ها

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیج اینستاگرام
مشاوره آنلاین